En dagbok om mitt liv i Melbourne, Australien.


Nya Zeeland - Waiotapu Thermal Wonderland

Vi har inte varit inne i Rotorua så mycket men när vi körde bilen igenom samhället idag så upptäckte vi att det kommer rök från flera ställen mitt i stan. Vattnet som rinner jämte vägen ger ifrån sig ånga och på ett ställe var det en hög med rykande stenar. Detta samhället ligger verkligen mitt på en vulkan! SÅ COOLT! Jag var tvungen att googla Rotorua nu och det står att det finns geotermisk aktivitet i staden då ett antal gejsrar finns i området och heta lergropar (Wikipedia). 

Dagens utflykt var att åka och titta på det som Rotorua är mest känt för - ett vulkanområde som heter Waiotapu, vilket betyder heligt vatten på mauri. Först var vi och kollade på en gejser som sprutade vatten, (se första bilden). Parken var faschinerande att se, det kom rök från marken på flera ställen, det var rykande sjöar och vattenfall, varma källor som var 100 grader, het lera som bubblade, stora hål rakt ner i marken som rök och där det kom höga kluckande ljud ifrån. Helt klart något av det coolaste jag sett! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback